Μπορεί τα πράγματα σε άλλους τομείς να πηγαίνουνε χάλια –να πιάνουμε πάτο και να ντρεπόμαστε- αλλά στο θέατρο έχουμε ψηλά το κεφάλι: είμαστε πρώτοι και με διαφορά! Πάνω από 100 θεατρικές σκηνές λειτουργούν αυτή τη στιγμή στην Αθήνα! Νούμερο μοναδικό και άπιαστο για όλες τις πρωτεύουσες της Ευρώπης. Και δεν είναι, βέβαια, μόνο σημερινό το φαινόμενο. Εδώ και 30 χρόνια όλο και πληθαίνουν οι θίασοι που θέλουν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και το μεράκι τους για την πανάρχαια αυτή τέχνη που γεννήθηκε σε τούτα δω τα μέρη. Και κούτσα-κούτσα με κάτι επιχορηγήσεις και εισιτήρια Εργατικής Εστίας την παλεύουνε την κατάσταση. Τώρα με την κρίση δεν ξέρω τι θα γίνει με αυτά τα κονδύλια. Φοβάμαι μήπως βγει ο Λοβέρδος και πει «δεν υπάρχει σάλιο για θέατρο».
Με μια πρώτη ματιά μπορούμε να χωρίσουμε τα θέατρα σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:
1)Τα Τηλεοπτικά. Είναι τα θέατρα εκείνα που οι θίασοι τους απαρτίζονται από γνωστές φάτσες της μικρής οθόνης και άλλα από αυτά παίζουνε «κωμωδίες» δηλαδή βωμολοχίες με χειρονομίες στα σκέλια τύπου Λαζόπουλου και άλλα πρόζα πιο σοβαρή. Έρχονται πρώτα στην προτίμηση του κοινού -είτε με εργατική εστία είτε με πληρωτικό εισιτήριο- γιατί πολλοί συμπολίτες μας έχουνε τέτοια εξάρτηση με το γυαλί που όταν σηκώνονται από τον καναπέ τους να πάνε θέατρο πάλι στην τηλεόραση πάνε! Ακόμα και φάτσες που διαφημίζουνε προϊόντα θέλουν να βλέπουν. Διασχίζοντας με το τρόλεϊ τις προάλλες την Πατησίων είδα στην προθήκη ενός θεάτρου να φιγουράρει σε περίοπτη θέση: ο «για τη φουκαριάρα τη μάνα μου»!
2)Τα Γκλαμουράτα. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται το Μέγαρο Μουσικής, για κάποιες ιδιαίτερες εκδηλώσεις, το Παλλάς και λίγο το Ρεξ της Πανεπιστημίου. Είναι τα θέατρα με το μεγάλο promotion και το κοινό με τα χοντρά πορτοφόλια. Κάθε παράσταση που ανεβαίνει διατυμπανίζεται ακόμα και από τα δελτία ειδήσεων της tv. Τελευταία στο Παλλάς μας προέκυψε και ένα καινούργιο φρούτο: Με 100 και 150 ευρώ εισιτήριο πήγαν να δουν ηθοποιούς φίρμες –πέρσι ο Ντεπαρντιέ με την Αρντάν και φέτος ο Τζέρεμυ Άϊρονς- να διαβάζουν από καρέκλας αποσπάσματα κλασικών βιβλίων. Κάτι που το υπουργείο οικονομικών ίσως και να το εντάξει στα υψηλά τεκμήρια διαβίωσης! Δεν ξέρω εάν και πόσα πληρώσανε για τον Γιάλομ στο Μέγαρο!
3)Τα Μικρά Θέατρα με Σκηνή. Είναι η κατηγορία στην οποία παίζεται Θέατρο! Λίγα τα μέσα και ολιγάριθμοι θίασοι αλλά προσεγμένο συνήθως ρεπερτόριο και παθιασμένοι με την τέχνη του Θέσπιδος άνθρωποι, εγγυώνται ότι δεν θα κλάψεις το πολύ ακριβό, για το κόστος ζωής, εισιτήριο! Μπορώ μάλιστα να αναφέρω ενδεικτικά και μερικά από αυτά τα θέατρα: Απλό, Βασιλάκου, Κεφαλληνίας, Αποθήκη, Αμφιθέατρο, Στοά και άλλα παρόμοια, οι ασχολούμενοι ξέρουν.
4)Τα Χωρίς Σκηνή υπο-Θέατρα. Κάτι υποτυπώδεις και αποπνικτικοί χώροι όπου σε 15 τετραγωνικά στριμώχνονται θεατές και ηθοποιοί που είναι έτοιμοι να σε καβαλήσουν στο σβέρκο γιατί αυτοί πρέπει να παίξουν! Σε μια τέτοια σκηνή του Νέου Κόσμου είδαμε και πάθαμε πρόπερσι με ένα έργο που είχε μάλιστα και χορευτικά! Σηκώνανε τις ποδάρες τους κάτι μαντράχαλοι και έλεγες τώρα θα μου φύγει η μούρη. Προέχει η έγνοια για τη διατήρηση της σωματικής σου ακεραιότητας και πρέπει να είναι πολύ υψηλού επιπέδου η παράσταση για να σου αποσπάσει το ενδιαφέρον μέσα σε τόσο extreme καταστάσεις.
Με μια πρώτη ματιά μπορούμε να χωρίσουμε τα θέατρα σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:
1)Τα Τηλεοπτικά. Είναι τα θέατρα εκείνα που οι θίασοι τους απαρτίζονται από γνωστές φάτσες της μικρής οθόνης και άλλα από αυτά παίζουνε «κωμωδίες» δηλαδή βωμολοχίες με χειρονομίες στα σκέλια τύπου Λαζόπουλου και άλλα πρόζα πιο σοβαρή. Έρχονται πρώτα στην προτίμηση του κοινού -είτε με εργατική εστία είτε με πληρωτικό εισιτήριο- γιατί πολλοί συμπολίτες μας έχουνε τέτοια εξάρτηση με το γυαλί που όταν σηκώνονται από τον καναπέ τους να πάνε θέατρο πάλι στην τηλεόραση πάνε! Ακόμα και φάτσες που διαφημίζουνε προϊόντα θέλουν να βλέπουν. Διασχίζοντας με το τρόλεϊ τις προάλλες την Πατησίων είδα στην προθήκη ενός θεάτρου να φιγουράρει σε περίοπτη θέση: ο «για τη φουκαριάρα τη μάνα μου»!
2)Τα Γκλαμουράτα. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται το Μέγαρο Μουσικής, για κάποιες ιδιαίτερες εκδηλώσεις, το Παλλάς και λίγο το Ρεξ της Πανεπιστημίου. Είναι τα θέατρα με το μεγάλο promotion και το κοινό με τα χοντρά πορτοφόλια. Κάθε παράσταση που ανεβαίνει διατυμπανίζεται ακόμα και από τα δελτία ειδήσεων της tv. Τελευταία στο Παλλάς μας προέκυψε και ένα καινούργιο φρούτο: Με 100 και 150 ευρώ εισιτήριο πήγαν να δουν ηθοποιούς φίρμες –πέρσι ο Ντεπαρντιέ με την Αρντάν και φέτος ο Τζέρεμυ Άϊρονς- να διαβάζουν από καρέκλας αποσπάσματα κλασικών βιβλίων. Κάτι που το υπουργείο οικονομικών ίσως και να το εντάξει στα υψηλά τεκμήρια διαβίωσης! Δεν ξέρω εάν και πόσα πληρώσανε για τον Γιάλομ στο Μέγαρο!
3)Τα Μικρά Θέατρα με Σκηνή. Είναι η κατηγορία στην οποία παίζεται Θέατρο! Λίγα τα μέσα και ολιγάριθμοι θίασοι αλλά προσεγμένο συνήθως ρεπερτόριο και παθιασμένοι με την τέχνη του Θέσπιδος άνθρωποι, εγγυώνται ότι δεν θα κλάψεις το πολύ ακριβό, για το κόστος ζωής, εισιτήριο! Μπορώ μάλιστα να αναφέρω ενδεικτικά και μερικά από αυτά τα θέατρα: Απλό, Βασιλάκου, Κεφαλληνίας, Αποθήκη, Αμφιθέατρο, Στοά και άλλα παρόμοια, οι ασχολούμενοι ξέρουν.
4)Τα Χωρίς Σκηνή υπο-Θέατρα. Κάτι υποτυπώδεις και αποπνικτικοί χώροι όπου σε 15 τετραγωνικά στριμώχνονται θεατές και ηθοποιοί που είναι έτοιμοι να σε καβαλήσουν στο σβέρκο γιατί αυτοί πρέπει να παίξουν! Σε μια τέτοια σκηνή του Νέου Κόσμου είδαμε και πάθαμε πρόπερσι με ένα έργο που είχε μάλιστα και χορευτικά! Σηκώνανε τις ποδάρες τους κάτι μαντράχαλοι και έλεγες τώρα θα μου φύγει η μούρη. Προέχει η έγνοια για τη διατήρηση της σωματικής σου ακεραιότητας και πρέπει να είναι πολύ υψηλού επιπέδου η παράσταση για να σου αποσπάσει το ενδιαφέρον μέσα σε τόσο extreme καταστάσεις.
18 σχόλια:
@navarino-s
να υποθέσω πως η εικόνα της ανάρτησης ανήκει στην 3η καλή κατηγορία ε???
Προσωπικά από τις υπόλοιπες τρεις απεχθάνομαι εντελώς τη "γκλαμουράτη" αυτη με την απαγγελια σε καρεκλα αποσπασματων κλασσικων βιβλιων!!! Ωραία το έγραψες...
Αγγελής
Γεια σου navarino μας
Πολυ καλη η ενημερωση που μας κανεις για τα θεατρικα, που ευτυχως, απ οτι δειχνει, πανε πολυ καλυτερα απο αλλους τομεις, π.χ τα ...οικονομικα! Η Τεχνη,ομως, θελει..θυσιες,ετσι δε λενε; :))
Εδω, δυστυχως, δεν ανθει το θεατρο,
οπως στην Ελλαδα, που υπαρχουν ακομα πολλες καλες κλασσικες παραστασεις, οπως και αρκετοι ηθοποιοι με μερακι! Βεβαια κι εκει υπαρχουν παραστασεις που αντιπαθω, π.χ τα 'τηλεοπτικα',που αναφερεις
και τα 'γκλαμουρατα'! Aντιθετα, τα Μικρά Θέατρα με Σκηνή ειναι πολυ του γουστου μου, ενω η τελευταια κατηγορια με αφηνει...παντελως αδιαφορη, αφου επιπλεον σε καμμια περιπτωση δε θα ηθελα να πληρωσω και εισητηριο για να εχω τις.. ποδαρες ενος μαντραχαλου ''en face'' ! ;))
Toυς..καλυτεροτερους χαιρετισμους μου!
Αυτά είναι τα καλά που βρίσκει κανείς στην Αθήνα, πολλά θέατρα, κινηματογράφοι με ταινίες και εκτός χόλιγουντ, πανεπιστήμια, βιβλιοθήκες, και βιβλιοπωλεία.
Αντίθετα στην περιφέρεια- και θα το πω χωρίς υπερβολή- σε πολλές μεγάλες πόλεις των 100,000 πληθυσμού δεν υπάρχει ούτε ένα θέατρο, ούτε ένας κινηματογράφος με εναλλακτικές ταινίες, ούτε μια βιβλιοθήκη (πιο μεγάλη από αυτήν που έχω σπίτι μου), ούτε ένα πανεπιστήμιο και βέβαια συχνά δεν υπάρχει ούτε ένα βιβλιοπωλείο παρά μόνο βιβλιοχαρτοπωλεία....!!
Το λυπηρό είναι να βλέπεις παραστάσεις-αρπακτές να γεμίζουν κόσμο, παραστάσεις που δεν έχουνε τίποτα να δώσουν στον θεατή, είναι απλά μια συνέχεια της τηλεοπτικής οθόνης.. και θέατρα που πραγματικά παράγουν τέχνη να μένουν άδεια.. Ευτυχώς όμως υπάρχει κόσμος που αναγνωρίζει, και ακόμη σε περιόδους κρίσης σαν αυτή που ζούμε, συνεχίζει και τα στηρίζει.. δε ξέρω βέβαια για πόσο..Πάντως σίγουρα δεν υπάρχει σάλιο ούτε για αυτό. Εύστοχη η κατηγοριοποίηση..
Και φέτος ψάχνεις με το κυάλι, για μια καλή παράσταση..
@chameleontas09
Γειά σου Αγγελή! Η εικόνα είναι από "Το Γάλα" του Κατσικονούρη στο θέατρο Βασιλάκου. Εκπληκτική παράσταση!
Να είσαι καλά!
@Elva μου καλησπέρα!
Δεν ήξερα ότι η Στοκχόλμη δεν έχει κάμποσα θέατρα! Η πατρίδα του Στρι ντμπεργκ;
Τα Γκλαμουράτα δείχνουν και το "δήθεν" του πολιτισμού μιας μερίδας συμπολιτών μας!
@Greek Rider
Θίγεις ένα θέμα πολύ σημαντικό! Πράγματι υπάρχει αυτό το χάσμα των πολιτιστικών ευκαιριών μεταξύ Αθήνας και Επαρχίας. Και όπου υπάρχει σινεμά μόνο επιτυχίες του χόλυγουντ παίζονται πλέον. Στο θέατρο όμως τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα: υπάρχουν ερασιτεχνικοί θίασοι με μεράκι και κάνουν πολύ καλή δουλειά!
@Roadartist
Και μένα με θλίβει αυτό το πράγμα αλλά παρηγοριέμαι με την ιδέα ότι υπάρχουν και τα καλά αλλά και οι ...roadartists!
Eυχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
@Προκόπης Δούκας
Και εγώ το ψάχνω πολύ! Μήπως ξέρετε κάτι για "τα μάτια τέσσερα" στου Κουν που θέλω να πάω;
Την είδα την παράσταση "Τα τέσσερα Μάτια" στο Θέατρο Τέχνης..
Πρόκειται για μια αρκετά δυνατή παράσταση.. Οπωσδήποτε θα υπάρξουν στιγμές που θα σφικτεί το στομάχι σου :) Έχει να δώσει πράγματα.., ιδιαίτερα επίκαιρη, σύγχρονη..ειδικά μετά τα "δεκεμβριανά".. Το αρνητικό ήταν το απότομο τέλος της..
Φαινεται μετα τον..Stringberg και τον Βergman μας τελειωσαν οι.. μεγαλες ιδεες και τωρα μονο κατι θεατρικα β´ ποιοτητας ανεβαινουν!
Τι να πω, δεν ειχαν και ποτε καμμια αξιοσημειωτη θεατρικη παιδεια, οποτε δεν μου κανει και τοση εντυπωση. Η Σκανδιναβοι ειναι καλοι στη τεχνολογια, αλλα οχι και σε τεχνες οπως π.χ το θεατρο! Ας ειμαστε λοιπον και σε κατι..
καλυτεροι τους! :)
Kαλο βραδυ!
δεν είμαι και τόσο φαν του θεάτρου, μόνο σε πολύ σημαντικά έργα πάω, αλλά γενικά προτιμώ τα μικρά θέατρα, αισθάνεσαι κάπως πιο κοντά στο δρώμενο, σαν να είσαι μέρος του, μια τέτοια αίσθηση μου δημιουργούν, τα άλλα τα πολυτελείας νοιώθω να με αποξενώνουν
@roadartist
Σ' ευχαριστώ για την πληροφορία εμπιστεύομαι το κριτήριο σου και θα πάω. Άλλωστε ο Τσίρος μας έχει δώσει και το εκπληκτικό: "Αξύριστα Πηγούνια"!
@Elva μου καλημέρα έχουμε κρύο εδώ!
Είχα δει στο Λυκαβητό πριν από χρόνια μια εκπληκτική παράσταση από Σουηδούς: Ήταν ένα θίασος με μεγάλες κούκλες που τις χειρίζονταν άνθρωποι και έπαιξαν την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή, μια πολύ εντυπωσιακή παράσταση!
@Tyler
Γιατί τα άλλα είναι μπίζνες! Στα μικρά υπάρχει το μεράκι!
πολυ καλη παρασταση να τη δειτε μετα θελουμε τα ευστοχα σχολια σου
@Eugenia μου καλώς ήρθες!
Θα τη δούμε την παράσταση και σ' ευχαριστώ πολύ για την "προεξόφληση" του ....εύστοχου των σχολίων μου!
Την καλησπέρα μου!
Δημοσίευση σχολίου