Μιας και το πρόσωπο παίζει ψηλά στα Μίντια είπα και εγώ να κάνω μια αποτίμηση της «καλλιτεχνικής» διαδρομής του ανδρός. Με εφόδιο όχι την ιδιότητα μου ως περί του θέματος ειδικού αλλά αυτήν του ανθρώπου με μνήμη.
Για εμάς τους παλαιότερους, λοιπόν, Βοσκόπουλος σημαίνει Δικτατορία! Ένα φρούτο που εμφανίστηκε στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ’60 με αρχές του ’70, μεσούσης της δικτατορίας των συνταγματαρχών και της άγριας λογοκρισίας των στίχων, όπου μαζί με μια πλειάδα άλλων τραγουδιστών δημιούργησαν ένα φανταιζί στυλάκι που ονομάστηκε ελαφρολαϊκό!
Αυτό το καινούργιο μουσικό εφεύρημα πέραν από την υποστήριξη των στρατοκρατών με τα ελεγχόμενα κρατικά ΜΜΕ, σαν απάντηση στα απαγορευμένα τραγούδια του Θεοδωράκη και στα ευρισκόμενα σε δυσμένεια έργα των λοιπών έντεχνων συνθετών μας, εξέφραζε και την αναδυόμενη τότε τάξη ενός νεόπλουτου μεσοαστισμού. Την τάξη των πολιτιστικά απαίδευτων βιοτεχνών μεταπρατών και εμπόρων που διακατεχόμενοι από έντονα συμπλέγματα καταγωγής και διαβίωσης, ήθελαν να απαλλαγούν από το δημώδες παρελθόν του χωριού τους με το κλαρίνο και τη λαϊκή μουσική της συνοικίας που ζούσαν και να προβάλουν έναν καινούργιο και λαμπερό βλαχομπαρόκ γαλαξία.
Και ενώ οι υπόλοιποι αποδείχτηκαν αρκετά βραχύβιοι και εξαφανίστηκαν με την πτώση του πολιτικού σκηνικού που τους εξέθρεψε, ο Βοσκόπουλος μας βγήκε μακροβιότερος. Δημιουργός μιας ιδιαίτερης σχολής ένρινης κλαψοκαψούρας, κατόρθωσε να επιβιώσει και της Μεταπολίτευσης και να αποκτήσει και μιμητές όπως ο Φλωρινιώτης και κυρίως ο Λε-Πά που θεωρείται ως το πιο γνήσιο «τέκνο» του. Με κραυγαλέα και ρηχά στιχουργήματα ακραίου δήθεν πάθους που στην ουσία αντιστοιχούν στο « ό, τι φάμε κι’ ό, τι πιούμε κι’ ό, τι αρπάξει ο κώλος μας», επηρεάζει ακόμη όλο το σύγχρονο λαϊκοπόπ, ονομαζόμενο, σύστημα μας!
Καλλιεργώντας με επιμονή ένα χλιδάτο προφίλ με λιμουζίνες και διαμονή στις καμπάνες του Αστέρα της Βουλιαγμένης δίπλα σε Σαουδάραβες πρίγκιπες, με εξεζητημένα κουστούμια και σούπερσταρ εμφανίσεις σε πανάκριβες πίστες με προβολείς και φαντασμαγορία, αλλά το κυριότερο: με αλλεπάλληλους γάμους και χωρισμούς επώνυμων κυριών του θεάματος και του lifestyle, κατόρθωσε να βρίσκεται μόνιμα στα εξώφυλλα των λαϊκών περιοδικών και εφημερίδων.
Μιλούσε πάντα για τον εαυτό του με ύφος 40 καρδιναλίων, σνομπάροντας διαρκώς τους μεγάλους μας ποιητές και συνθέτες και όλη την υπόλοιπη μουσική μας παραγωγή. Απέφευγε συστηματικά να τραγουδήσει ποτέ ζωντανά ή σε δίσκο έστω και ένα τραγούδι πέρα από αυτά του «βαθυστόχαστου» δικού του ρεπορτορίου, κάτι που πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες μας –Καζαντζίδης, Μοσχολιού, Μητροπάνος, Πάριος, Αλεξίου, Νταλάρας, Γαλάνη- έχουνε κάνει με έργα άλλων δημιουργών ως απότιση φόρου τιμής στην μουσική μας παράδοση.
Τα τελευταία χρόνια συντηρεί το «μύθο» του αποκλειστικά και μόνο μέσα από το δικαστικό ρεπορτάζ, ενώ θα πρέπει να αναφέρουμε και την μοναδική δημόσια πολιτική του εμφάνιση πριν 20 χρόνια όταν σταμάτησε τη λιμουζίνα του έξω από τα γραφεία του Πασόκ στη Χαριλάου Τρικούπη και έσπευσε να συγχαρεί τον εκεί εγκλεισμένο σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη δίωξη του για το σκάνδαλο Κοσκωτά πρώην υπουργό οικονομικών και σύμβολο της δημοσιονομικής απλοχεριάς κ. Τσοβόλα Δοσταόλα, γιατί τον έβρισκε, είπε, «πολύ σερνικό!».
Μια συνάντηση που αν τη δούμε τώρα με τα σημερινά δεδομένα μέσα από το πρίσμα των οικονομικών αδιεξόδων και το λούκι που περνάμε σαν χώρα και σαν λαός, αποκτάει τεράστια συμβολική σημασία και σηματοδοτεί ένα σημείο-σταθμό της Μεταπολιτευτικής μας ιστορίας που θα μπορούσε να αποδοθεί με τον τίτλο: «Όταν η Φοροδιαφυγή συνάντησε την Κρατική Σπατάλη!».
Για εμάς τους παλαιότερους, λοιπόν, Βοσκόπουλος σημαίνει Δικτατορία! Ένα φρούτο που εμφανίστηκε στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ’60 με αρχές του ’70, μεσούσης της δικτατορίας των συνταγματαρχών και της άγριας λογοκρισίας των στίχων, όπου μαζί με μια πλειάδα άλλων τραγουδιστών δημιούργησαν ένα φανταιζί στυλάκι που ονομάστηκε ελαφρολαϊκό!
Αυτό το καινούργιο μουσικό εφεύρημα πέραν από την υποστήριξη των στρατοκρατών με τα ελεγχόμενα κρατικά ΜΜΕ, σαν απάντηση στα απαγορευμένα τραγούδια του Θεοδωράκη και στα ευρισκόμενα σε δυσμένεια έργα των λοιπών έντεχνων συνθετών μας, εξέφραζε και την αναδυόμενη τότε τάξη ενός νεόπλουτου μεσοαστισμού. Την τάξη των πολιτιστικά απαίδευτων βιοτεχνών μεταπρατών και εμπόρων που διακατεχόμενοι από έντονα συμπλέγματα καταγωγής και διαβίωσης, ήθελαν να απαλλαγούν από το δημώδες παρελθόν του χωριού τους με το κλαρίνο και τη λαϊκή μουσική της συνοικίας που ζούσαν και να προβάλουν έναν καινούργιο και λαμπερό βλαχομπαρόκ γαλαξία.
Και ενώ οι υπόλοιποι αποδείχτηκαν αρκετά βραχύβιοι και εξαφανίστηκαν με την πτώση του πολιτικού σκηνικού που τους εξέθρεψε, ο Βοσκόπουλος μας βγήκε μακροβιότερος. Δημιουργός μιας ιδιαίτερης σχολής ένρινης κλαψοκαψούρας, κατόρθωσε να επιβιώσει και της Μεταπολίτευσης και να αποκτήσει και μιμητές όπως ο Φλωρινιώτης και κυρίως ο Λε-Πά που θεωρείται ως το πιο γνήσιο «τέκνο» του. Με κραυγαλέα και ρηχά στιχουργήματα ακραίου δήθεν πάθους που στην ουσία αντιστοιχούν στο « ό, τι φάμε κι’ ό, τι πιούμε κι’ ό, τι αρπάξει ο κώλος μας», επηρεάζει ακόμη όλο το σύγχρονο λαϊκοπόπ, ονομαζόμενο, σύστημα μας!
Καλλιεργώντας με επιμονή ένα χλιδάτο προφίλ με λιμουζίνες και διαμονή στις καμπάνες του Αστέρα της Βουλιαγμένης δίπλα σε Σαουδάραβες πρίγκιπες, με εξεζητημένα κουστούμια και σούπερσταρ εμφανίσεις σε πανάκριβες πίστες με προβολείς και φαντασμαγορία, αλλά το κυριότερο: με αλλεπάλληλους γάμους και χωρισμούς επώνυμων κυριών του θεάματος και του lifestyle, κατόρθωσε να βρίσκεται μόνιμα στα εξώφυλλα των λαϊκών περιοδικών και εφημερίδων.
Μιλούσε πάντα για τον εαυτό του με ύφος 40 καρδιναλίων, σνομπάροντας διαρκώς τους μεγάλους μας ποιητές και συνθέτες και όλη την υπόλοιπη μουσική μας παραγωγή. Απέφευγε συστηματικά να τραγουδήσει ποτέ ζωντανά ή σε δίσκο έστω και ένα τραγούδι πέρα από αυτά του «βαθυστόχαστου» δικού του ρεπορτορίου, κάτι που πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες μας –Καζαντζίδης, Μοσχολιού, Μητροπάνος, Πάριος, Αλεξίου, Νταλάρας, Γαλάνη- έχουνε κάνει με έργα άλλων δημιουργών ως απότιση φόρου τιμής στην μουσική μας παράδοση.
Τα τελευταία χρόνια συντηρεί το «μύθο» του αποκλειστικά και μόνο μέσα από το δικαστικό ρεπορτάζ, ενώ θα πρέπει να αναφέρουμε και την μοναδική δημόσια πολιτική του εμφάνιση πριν 20 χρόνια όταν σταμάτησε τη λιμουζίνα του έξω από τα γραφεία του Πασόκ στη Χαριλάου Τρικούπη και έσπευσε να συγχαρεί τον εκεί εγκλεισμένο σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη δίωξη του για το σκάνδαλο Κοσκωτά πρώην υπουργό οικονομικών και σύμβολο της δημοσιονομικής απλοχεριάς κ. Τσοβόλα Δοσταόλα, γιατί τον έβρισκε, είπε, «πολύ σερνικό!».
Μια συνάντηση που αν τη δούμε τώρα με τα σημερινά δεδομένα μέσα από το πρίσμα των οικονομικών αδιεξόδων και το λούκι που περνάμε σαν χώρα και σαν λαός, αποκτάει τεράστια συμβολική σημασία και σηματοδοτεί ένα σημείο-σταθμό της Μεταπολιτευτικής μας ιστορίας που θα μπορούσε να αποδοθεί με τον τίτλο: «Όταν η Φοροδιαφυγή συνάντησε την Κρατική Σπατάλη!».
35 σχόλια:
Πολύ μου άρεσε καλέ μου Navarino η οπτική σου και πολλά μου έμαθε.
Καλό βράδυ
Πολυ καλο το...αφιερωμα σου navarino για ορισμενους κυριους που ταλαιπωρησαν και ταλαιπωρουν ακομη πρωτοσελιδα και αυτια! Φταιει, ή δεν φταιει, ομως, ο κοσμος που ανεδειξε κατι τετοιους που εχουν το προσον να θεωρουνται συν τα αλλα και ''δημιουργοι της σχολής της..ένρινης κλαψοκαψούρας!!(χαχα, πολυ πετυχημενη η εκφραση σου αυτη!) :))
Kαλο βραδυ στο Νοτο!
Εξαιρετική ματιά στο 'θέμα' των ημερών
καυστική όχι μόνο για το λαϊκό είδωλο αλλά και για το κοινό που τον ανέδειξε.
Και το ξεχασμένο ή άγνωστο στιγμιότυπο του τέλους όντως αποκτά συμβολική σημασία σήμερα.
O ορισμός ένρινη κλαψοκαψούρα κατοχυρώνεται ως επίσημος ορισμός για ολόκληρο το μουσικό αυτό είδος!
Καλή σου μέρα navarino!
Πέστα χρυσόστομε! Ο πατριάρχης του σκυλάδικου στην Ελλάδα είναι γνήσιο τέκνο της αισθητικής της δικτατορίας...
Πάλι καλά, και δεν είχα ασχοληθεί με το ζητούμενο, τώρα κατάλαβα τι έχανα όλα αυτά τα χρόνια!
Αγαπημένη Παναγιά, βάλε κι εσύ το χέρι σου.........
Ν'αγιάσει το στόμα σου.
@ippoliti μου σ' ευχαριστώ πολύ αλλά είναι να γίνεσαι έξω φρενών με τέτοια φρούτα που μας ταλανίζουν ακόμα!
Καλό σου βράδυ!
@Elva μου προσπάθησα να αναδείξω και την ...καλλιτεχνική διάσταση του θέματος γιατί όλο για τη φοροδιαφυγή μιλάνε κάποιοι που είναι τίποτα μπροστά στην πολιτιστική ζημιά που επιφέρουν κάτι τέτοιοι τύποι με την ηθική αυτουργία του κόσμου όπως πολύ σωστά επισημαίνεις!
Καλό βράδυ στο Βορά και όπως σου έχω ξαναπεί πάντα θα με τρώνε οι ενοχές που όταν βρέθηκα στη Στοκχόλμη το '83 λυπήθηκα το εισιτήριο και δεν πήγα στη συναυλία της αγαπημένης μας Τζόνι Μίτσελ!
@Τσαλαπετεινέ μου σ' ευχαριστώ πολύ να είσαι καλά!
Το περιστατικό με τον Τσοβόλα μπορεί να φαντάζει απίστευτο αλλά είναι ακριβώς έτσι, δυστυχώς, και δεν είναι δικό μου εφεύρημα!
@Kameleon
Σ' ευχαριστώ θα τον καταθέσω στις αρμόδιες υπηρεσίες!
Καλό σου βράδυ!
@Prokopis Doukas
Nα είσαι καλά! Πράγματι περί αυτής της χουντοαισθητικής πρόκειται!
@Vepera Lebetina
Ερπετάκι μου πολύ έξυπνη η ατάκα σου για την ...Παναγιά!
Όλα τα ξέρεις ρε κάθαρμα!
@Μάνος
Γειά σου γιατρέ!
Εξαιρετικό και απελπιστικά εύστοχο!
Και μόνο ο τίτλος σου τα λέει όλα! Μπράβο!
Το "πέστα χρυσόστομε" του κυρίου Δούκα με αντιπροσωπεύει απόλυτα και μένα αγαπητέ μου Navarino.
Δίκιο μεγάλο έχετε, αλλά που να το βρούμε όλοι μας :-)))
Χάθηκε παρέα με το φιλότιμο...
:) :) Καλά κάνεις και τα αναφέρεις αυτά ναβαρίνο μας, γιατί εμείς λόγω ηλικίας δεν τα ξέρουμε αυτά και το μόνο που ακούμε συνεχώς από τους μεγαλύτερους είναι πόσο μεγάλος καλλιτέχνης ήταν.
Navarino-s είμαι και απαράδεκτη και ξεχασιάρα!
Γιατί διάβασα το Φύλακα στη Σίκαλη και έχω να πω ότι είναι από τα καλύτερα βιβλία που έχω διαβάσει τα τελευταία 15 χρόνια! Απλό, ειλικρινές, αληθινό. Ανατριχιαστικά ωραίο!
Καλησπέρα Navarino..
Ο Βοσκόπουλος εάν θυμάσαι, ξεκίνησε όχι ώς τραγουδιστής (καθώς μόνο φωνή δεν είχε) αλλά σαν ηθοποιός. Έπαιξε κάτι παλιές ασπρόμαυρες Ελληνικές ταινίες. Κάτι ρόλους ζεν-πρεμιέ, και βέβαια ποτέ δεν κατόρθωσε να αναδειχθεί, καθώς πού ταλέντο..
Ο Χατζηχρήστος, που διέγνωσε πως στο σανίδι δεν θα είχε καμία τύχη, τον προέτρεψε να στραφεί προς την πίστα. Μάλιστα σε κάποια συνέντευξή του, είχε πει πως ήταν εκείνος που του αγόρασε ένα μπουζούκι και τον έστειλε σε κάποιον συνθέτη επιτυχιών της εποχής που τώρα μου διαφεύγει...
@Γεράσιμος
Ευχαριστώ φίλε μου να είσαι καλά, αυτό το ...απελπιστικά το νιώθω και εγώ!
@big mama
Ευχαριστώ! Καλό σου βράδυ!
@penelope μου έχεις ...δίκιο και όπως λες που να το βρούμε!
Καλό σου βράδυ!
@monkakia μου όταν το σύστημα και ο νεοπλουτισμός σπρώχνουν κάποιον επόμενο είναι να περνιέται για σπουδαίος!
@Vipera Lebetina
....ευτυχώς που έγραψες τα τελευταία 15 χρόνια γιατί θα μπερδευόμουνα!!!!
Πάντως χαίρομαι πολύ που σου άρεσε!
@Θανάσης Ξ.
Το ξέρω Θανάση μου το θεατρικό ντεπούτο του και μάλιστα σε ποιά πολύ μεγαλύτερη του θεατρογυναίκα το οφείλει αυτό που της πούλησε αγαπητιλίκι και αμέσως μετά τη χώρισε αλλά σέβομαι τη μνήμη της και δεν την αναφέρω, εγώ μίλησα για το τραγουδιστικό του...άλμα που τον έκανε γνωστό.
xaxaxa! Φοβερά αποκαλυπτικό άρθρο ναβαρίνο! Πραγματικά αυτά που γράφεις δεν θα τα δούμε πουθενά αλλού, μια και όλα τα ΜΜΕ ασχολούνται μια ζωή με τα τερτίπια του στήνοντας και αναπαράγοντας τον μύθο του και καθόλου με την αποδόμησή του
@Tyler Durden
Γειά σου παλιόφιλε!
Πολύ απόλαυσα την αναδρομή σου για το πολιτιστικό τίποτα.
Το ερώτημα είναι ποιοί αναδεικνύουν τα "τίποτα" "πολλά βαρύ αρσενικά" σε "κάτι" και με ποιόν τρόπο τελικά άλλοι υπερτιμούν τα "τίποτα" και άλλοι τα πληρώνουν....
@dyosmaraki
Ξέρω ότι πασχίζεις για τον πολιτισμό -σε μια ανάρτηση σου για τα αυθεντικά παλιά πανηγύρια είχαμε πρωτοβρεθεί- και συμμερίζομαι τις απορίες σου που είναι και δικές μου.
Καλό σου βράδυ!
εγω εχω να πω για το βοσκοπουλο η μαλλον για τον αρχοντα,τραγουδιστης ηθοποιος θεατρινος στιχουρχος και μουσικος ,οταν τα καταφερουνε ολα αυτα μαζι και οι υπολοιπη τοτε μιλαμε σε συνολικη αξια ο τολης ειναι πολυ μπροστα απο ολους
@kostasnait
Σε τέτοια θέματα που μπαίνει στη μέση και το γούστο σίγουρα υπάρχουν και άλλες απόψεις και "περί ορέξεως ουδείς λόγος" που έλεγαν και οι παλαιότεροι!
Να είσαι καλά!
βοσκοπουλος 24 χρυσοι δισκοι 20 πλατινες 1 βραβειο φεστιβαλ θεσσαλονικης αδερφια μου αλητες πουλια ηθοποιος τραγουδιστης θεατρινος μουσικος στιχουργος και συνθετης πρωτο τραγουδι 300.χιλιαδες πωλησεις με ενα τραγουδι αγωνια και οχι δισκο τι να πειτε για το τολη οταν τα καταφερουνε και οι αλλοι αυτα τοτε μιλαμε για αξιες
Ενώ πχ ο Καζαντζίδης ήταν ο αμνός του Θεού...Και με τα "κλεμμένα" τραγούδια τι έγινε; Δεν δικαιώθηκε ο Νικολόπουλος ή κάνω λάθος; Ας τα αφήσουμε αυτά λοιπόν...Όσο για τις φωνές, αυτά είναι γούστα...Αδιαμφισβήτητα ο Τόλης έχει πει πανέμορφα τραγούδια και ας μην έχει την έκταση φωνής του Καζαντζίδη ή τη δωρικότητα του Μπιθικώτση...Δεν πρέπει να είναι όλοι ίδιοι, θα ήταν και βαρετό!Ακόμα και ο Πάριος, ο μέγιστος ερωτικός τραγουδιστής,αναγνωρίζει την αξία του Τόλη και πάντα λέει στις συνεντεύξεις του για το ιδιαίτερο και ξεχωριστό ταλέντο του και ότι είναι ο μοναδικός σταρ της Ελλάδας...Δεν είναι απαραίτητα κακό να είναι κάποιος αστέρι...Όσο για τη φοροδιαφυγή, ατυχέστατο το παράδειγμα...Περαν των δημοσίων υπαλλήλων και των συνατξιούχων που τα δηλώνουν όλα αναγκαστικά, όλοι οι υπόλοιποι σε μικρό η μεγάλο βαθμό, με μικροποσά ή μεγαλοποσά την κάνουν τη λαδιά τους...
αντε γαμησου ρε πιτουρα...navarino..
Δημοσίευση σχολίου